Funktionsbeskrivelse for Mælkebøttens sprogansvarlige

Beskrivelse af Mælkebøttens sprogfunktionsbeskrivelse med udgangspunkt i Vejle Kommunes overordnede funktionsbeskrivelse for sprogpædagoger i daginstitutioner.

Mælkebøttens sprogfunktionsbeskrivelse tager udgangspunkt i Vejle kommunes overordnede funktionsbeskrivelse for sprogpædagoger i daginstitutioner.

I Mælkebøtten varetages sprogfunktionen af en fastansat pædagog.

Målet for sprogfunktionen i Mælkebøtten er at sikre den indsats, der skal ydes i forhold til børn med sproglige og kommunikative udfordringer.

Vi arbejder ud fra 3 punkter:

  • Noget af opgaven omfatter at sikre stærke sproglige lege- og læringsmiljøer i daginstitutionen og omfatter alle børn og børnefælleskabet i hele daginstitutionen.
  • Andre dele af opgaven er målrettet børn, der har behov for en ekstra fokuseret eller særlig sprogindsats. Her kan samarbejdspartnere fra PPR være inddraget.
  • Endelig kan barnets sproglige og kommunikative udfordringer kræve en understøttende og målrettet indsats i familien, hvor forældrene efter anvisning arbejder hjemme med at styrke barnets sproglige- og kommunikative kompetencer.

De sprogansvarlige pædagoger har et tæt samarbejde med ledelsen og AKT-pædagogen, hvor koordinering og indsatser drøftes. Herudover er der et tæt samarbejde med holdet omkring stærkere fællesskaber fra PPR, specielt høre/talekonsulenten.

De sprogansvarlige pædagogers primære opgaver består i dagligt at have øget opmærksomhed på alle børns sproglige udvikling, kompetencer og udfordringer. Ydermere at opstille lege og lærings miljøer, der understøtter alle børns mulighed for, på bedst mulige vis at udvikle sproglige kompetencer.

De sprogansvarlige pædagoger er ansvarlige i forhold til at kvalificere brugen af sprogvurderinger som et pædagogisk redskab, herunder at omsætte data til pædagogisk praksis.

De sprogansvarlige pædagoger indgår i arbejdet med udarbejdelse af Mælkebøttens sproglige handleplaner samt har et medansvar i at give handleplanerne liv til gavn for børn, forældre og medarbejdere.

De sprogansvarlige pædagoger kan altid invitere sig selv ind på stuerne for bla. at lave iagttagelser, observationer og sparring.

De sprogansvarlige pædagoger i Mælkebøtten deltager i Vejle kommunes netværksmøder, kurser og lignende, samt har en særlig viden om børns grundlæggende sproglige udvikling.

Sprogfunktionen evalueres nov. 2027.

Der er afsat tid til forberedelse af sprogarbejdet på arbejdsplanen, ca. 1 time i ugen:

  • At arbejde målrettet med sprog ud fra Vejle kommunes funktionsbeskrivelse.
  • Det daglige overordene fokus på sprogarbejde og sprogstimulering for alle børn og tidlig opsporing.
  • Et særligt fokus på indretning af sproglige lege og læringsmiljøer inde og ude.
  • Vejleding og dialog med forældre til børn, der kræver en særlig sproglig indsats.
  • Deltagende på helhedsorienterede indsatser.
  • Tæt samarbejde med Mælkebøttens AKT-pædagog om aktiviteter, forløb og tiltag.
  • Vidensdeling på personalemøder.
  • Faglig opdatering.
  • Deltagelse i diverse møder.
  • Hjernen og hjertet.
  • Sprogvurderinger af alle 3 årige og ved behov, samt overdragelse af viden om barnets kommunikative og sproglige kompetencer ved overgange.
  • Sprogtrappen.
  • Indplacering af flersprogede børn ved skolestart.
  • Samarbejde med høre/talekonsulent fra TCBU.

Synliggørelse af sprog-pædagogernes arbejde i Mælkebøtten:

  • Det står på arbejdsplanen, hvornår der er afsat tid til sprog-arbejde i Mælkebøtten.
  • Funktionsbeskrivelsen offentliggøres til Mælkebøttens personale.

 

Rev. Nov. 2027