Funktionsbeskrivelse for AKT i Mælkebøtten

AKT beskrivelse

Mælkebøttens AKT-funktionsbeskrivelse tager udgangspunkt i Vejle kommunes overordnede funktionsbeskrivelse for AKT-funktionen i dagtilbud.

I Mælkebøtten varetages AKT-funktionen af souschefen. Den AKT-ansvarlige har deltaget i Vejle kommunes AKT-forløb og uddannelse, samt har en særlig viden om børns adfærd, kontakt og trivsel.

Målet for AKT-funktionen i Mælkebøtten er at fremme og sikre kvaliteten af trivsel og udvikling hos børn. Trivsel er en væsentlig forudsætning for børns udvikling.

Vi arbejder ud fra 3 perspektiver:

  1. Inklusion og stærkere fællesskaber for alle børn.
  2. Indsatsen for børn med særlige behov i institutionen.
  3. Tidlig opsporing og indsats i forhold til barnet og familien

Mælkebøttens AKT-ansvarlige arbejder tæt sammen med holdet omkring stærkere fællesskaber fra PPR, og det pædagogiske indsatsteam. Ligeledes prioriteres et tæt samarbejde med lederen, da AKT-indsatsen og ledelse langt hen af vejen følges ad. Den AKT-ansvarlige er ikke tilknyttet en stue, men er ansat til hele huset og deler sin tilstedeværelse mellem ledelse og AKT.

Den AKT-ansvarlige skal give sparring og praksisnær guidning til såvel personale som til forældre. Den AKT-ansvarlige er ansvarlige for at Mælkebøttens pædagogiske grundlag understøttes i arbejdet med børns trivsel og udvikling.

AKT-pædagogens funktion er at understøtte de enkelte ansatte i Mælkebøtten i forhold til opgaven. Der arbejdes med tidlig opsporing, tidlig indsats – stærkere fællesskaber.

Der er ugentligt afsat tid til sparring med ledelsen samt koordinering.

Når et barn eller et børnefællesskab betragtes som et barn eller en gruppe i en udsat position, skal AKT-pædagogen i samarbejde med primærpædagogen opstille handleplaner med mål og tisperspektiv for evaluering. Handleplanen skal beskrive handlinger, tiltag, opfølgning, personale på opgaven og evaluering ud fra dagtilbuds forløbscirkel og fælles handleplansskemaer.

AKT-pædagogen skal have fokus på at afsøge forskellige handlemuligheder, så der er tænkt hele vejen rundt om opgaven. Ligeledes skal AKT-pædagogen være bindeleddet mellem pædagogerne og den sparring, der søges hos indsatsteamet og PPR. Det er vigtigt at indsatsen målrettes og evalueres løbende.

AKT-pædagogen deltager i forældresamtaler efter behov og har særligt fokus på det gode samarbejde.

AKT-pædagogen kan altid invitere sig selv ind på stuerne, til bla. iagttagelser, observationer, deltagelse i praksis og sparring.

AKT-pædagogen deltager løbende på stuemøder (relations-cirkel, praksisfortællinger, den gode overgang).

AKT-pædagogen har et tæt samarbejde med Mælkebøttens sprogansvarlige, det pædagogiske indsatsteam og PPR.

AKT-pædagogen er også souschef.

AKT-funktionen evalueres juni 2027.

 

Der er afsat tid i arbejdsplanen til AKT (ca. 10 timer ugentligt). Disse 10 timer bruges til:

  • Iagttagelser på stuen/børnefællesskaber.
  • Sparring, vejledning og feedback på stuen/børnefællesskaber.
  • Igangsættelse af og deltagelse i aktiviteter/forløb/tiltag.
  • Lege og læringsmiljøer.
  • Pædagogens rolle – hvordan juster pædagogen sig i forhold til børnefællesskabet.
  • Fokus på børn i udsatte positioner.
  • Tovholder på helhedsorienterede indsatser.
  • Udarbejdelse af handleplaner, DPU, referat.
  • Der er afsat tid til deltagelse på diverse møder, sparring med leder, det pædagogiske indsatsteam og PPR.


Synliggørelse af AKT-funktionens arbejde i Mælkebøtten:

  • Når AKT-pædagogen deltager i netværksmøder, kurser el.lign. laves der et kort referat af indholdet, som deles med lederen.
  • Opgaver og tid prioriteres i tæt samarbejde med lederen.

 

Rev.: Juni 2027